Metoder



Jag tänkte här gå igenom mina metoder för att ta hem segern i EKG-SM 2011.

Litteratur
Som huvudlitteratur använder jag 12-lead ECG - The art of interpretation av Garcia & Holtz. Det är en ingående bok med många exempel-EKG:n. Dessutom finns det tre nivåer i boken, där den första nivån går igenom EKG:ts grunder, den andra nivån djupare tolkning och den tredje nivån avancerade koncept. Den andra nivån bör vad jag kan bedöma i de flesta fall räcka för att göra de bedömningar som krävs i EKG-SM.

Ett problem med engelskspråkig EKG-litteratur är att EKG:t presenteras på ett annat sätt än i Sverige. Pappershastigheten är normalt 25 mm/s istället för som i Sverige 50 mm/s. I Sverige inverteras också aVL-avledningen för att passa bättre in med de andra avledningarna, det gör den inte på amerikanska EKG. Avledningarna presenteras i en annan ordning osv. Det är inget annat att göra än att lära sig bägge varianterna.

Jag har även ett exemplar av boken ECG pocket. Denna är naturligtvis inte heltäckande men lyckas ändå få med de viktigaste diagnoserna och många exempel. Syftet är att ha en bok som man kan ta upp ur fickan och okynnesplugga när det är lite att göra på avdelningen.

Internet
Den i särklass viktigaste siten är själva tävlingssiten, ekgsm.se. Här finns bara ett exempel-EKG, vilket förstås har ett begränsat värde i sig pga sin låga kvantitet. Däremot har det stor betydelse för att vänja sig vid de verktyg man har tillgång till under själva EKG-SM. Att inte behöva sjabbla med förstoringsglaset eller leta efter funktioner på EKG-linjalen kan spara in många betydelsefulla sekunder och kan vara skillnaden mellan vinst och förlust.

Jag använder också tolkningsmallen för att gå igenom de diagnoser man har att välja på att klicka för. Vissa tillstånd har ju flera namn och det är inte säkert att EKG-SM använder samma beteckning som man själv är van vid.

ECG Learning center är en site med gratis lektioner i EKG som håller hyfsad kvalitet. Ett tips är quizen med flervalsfrågor som jag tycker är lättillgängliga att göra även när man är trött och motivationen att djupdyka i litteratur är låg. Alltid lär man sig något.

Det finns säkert fler gratistjänster som är värdefulla. Annars finns det en hel del betaltjänster, även en på svenska. I dagsläget känner jag mig för snål för att ge mig på något sådant. I så fall skulle det vara om man fick möjlighet att finansiera det hela med AT-studiepotten.


Kommentarer
Postat av: SJ

Bra att läsa Garcia, min favorit-EKG-bok. Du kommer hursomhelst få konkurrens, jag har med tänkt vinna denna gången. =P

2010-09-30 @ 14:54:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0