Atrioventrikulär överledning

AV-knutan är en del av retledningssystemet.




























Störningar i retledningssystemet kan uppstå på alla nivåer. En vanlig, och potentiellt livshotande, nivå är i överledningen mellan förmak och kammare. Här står AV-knutan normalt för en kort fördröjning av impulsen från förmaken för att sedan leda signalen vidare via His bunt och ut i kammarskänklarna. Även om det kallas AV-block finns de patologiska förändringarna ganska ofta längre ner än AV-knutan, t ex i His bunt.

I EKG-SM finns åtta tillstånd som går under rubriken Atrioventrikulär överledning:

AV-block grad I
Första gradens AV-block representerar en patologiskt fördröjd överledning i AV-knutan. Definitionsmässigt föreligger det när PQ-tiden överstiger 0,20 s. Det ger i sig inga symtom, men kan leda till ett svårare AV-block senare. Exempel

AV-block grad II: Mobitz typ 1/Wenckebach
Vid andra gradens AV-block misslyckas AV-knutan ibland med att överleda signalen från förmaken till kamrarna. Med andra ord finns det P-vågor som inte följs av något QRS-komplex. Detta kan ske i två varianter. Wenckebach eller Mobitz typ 1 innebär att PQ-tiden gradvis förlängs tills dess pausen blir så lång att ett QRS-komplex till sist uteblir. Detta tillstånd har god prognos och kan ibland ses som normalvariant. Exempel

AV-block grad II: Mobitz typ 2
Vid detta tillstånd är PQ-tiden vanligen normal och ändras inte över tid. Trots detta misslyckas då och då överledningen av impulsen och en P-våg uppkommer utan att följas av ett QRS-komplex. Detta är ett allvarligt tillstånd som vanligen bör föranleda insättning av pacemaker då det ofta kan övergå till tredje gradens AV-block (se nedan). Exempel

AV-block grad III (Komplett AV-block)
Här har kommunikationen mellan förmak och kammare via AV-knutan fullständigt kollapsat. Inga signaler överleds och förmak och kammare kontraheras oberoende av varandra. Anledningen till att kamrarna fortfarande slår är att det finns en inbyggd pacemaker-rytm längs hela retledningssystemet, som dock endast aktiveras när hjärtmuskelcellerna inte längre urladdas av en snabbare rytm som kommer uppifrån (sinusknutan har den snabbaste rytmen och därmed "kör den över" långsammare rytmer i t ex kamrarna). Notera att om t ex His bunt tar över pacemaker-funktionen blir resultatet fina, gracila QRS-komplex, medan om slagen utgår från kamrarna blir resultatet fula, breda QRS-komplex.  AV-block III är ett livshotande tillstånd och pacemaker ska sättas in snarast möjligt. Exempel

AV-block med överledning 2:1
Detta tillstånd föreligger när varannan P-våg leder till ett QRS-komplex. Det går inte att klassificera som vare sig Mobitz typ 1 eller 2 då det bara finns ett PQ-intervall att studera innan blocket kommer och det går därmed inte att avgöra om PQ-tiden förlängs successivt. Detta är en allvarlig variant av AV-block grad II och riskerar att snabbt leda till komplett AV-block. Exempel

AV-block, varierande överledning
Om förmaket går i en väldigt hög frekvens, såsom vid exempelvis förmaksfladder, har AV-knutan en fysiologisk roll i att blockera överledningen så att inte alla förmaksurladdningar leder till kammarkontraktioner. Oftast blockeras fladdret i jämna intervaller, t ex 2:1 eller 3:1. Ibland varierar dock överledningen, och vad jag förstår är det ett sådant tillstånd man från EKG-SM:s sida syftar på med denna diagnos.

AV-block, avancerat (höggradigt)
En lite konstig rubrik. Med höggradigt AV-block avses vanligtvis ett block av grad III eller grad II typ 2. Att notera att det är ett höggradigt block ger alltså ingen ytterligare information utöver vad gradbeteckningen och typen anger. I ett fall från EKG-SM 2009 hade en patient AV-block grad III. Att kryssa för höggradigt block gav där 0 poäng, dvs varken poängavdrag eller poängvinst. Om det inte är något jag har missat bör man alltså kunna ignorera denna ruta.

AV-dissociation
Liksom vid komplett AV-block (grad III) slår här förmak och kammare oberoende av varandra. Skillnaden är att vid AV-dissociation slår ventriklarna snabbare än förmaken. Normalt sett har ju retledningssystemet i ventriklarna en långsammare rytm än det i förmaken, varför denna inbyggda rytm "körs över" av sinusrytmen. Vid AV-dissociation har av någon anledning antingen sinusrytmen blivit förlångsammad eller så har den ventrikulära rytmen ökat i hastighet. Således slår ventriklarna oberoende av förmakens kontraktioner och kopplingen mellan QRS och P-våg upphör. Det krävs alltså att a) P-våg och QRS-komplex kommer oberoende av varandra och b) RR-intervallet är mindre än eller lika stort som PP-intervallet. Exempel 


Kommentarer
Postat av: Josefin

Hej! Jag har några frågor det är så att jag har haft lite problem med mitt hjärta och i förrgår fick jag reda på att jag har AV-Block I och AV-Block II. Min husläkare förklarade inte så mycket om detta men han har skickat remiss till en kardiolog. Jag är jätte orolig och har därför suttit timmar framför google i ett försök att hitta trovärdig information om Av-block jag har kommit fram till att det alltså finns två sorter av AV-Block II, den ena klassas ofarlig och den andra kräver pacemaker behandling. Har jag fattat rätt? I så fall undrar jag om den typen som klassas relativt ofarlig alltid är ofarlig? Har jag den andra typen är det så att alla med den typen får pacemaker? Förlåt att jag bombar dig med frågor men jag är orolig och vet inte vart jag ska vända mig...

Här är lite snabbinfo om mig ifall det skulle hjälpa dig att ge ett bra svar, vet ju inte riktigt vilken info som behövs. Jag är 17 år, har normalt blodtryck, ingen har svarat på om min puls är normal så det vet jag inte, är normalviktig(56kg och är 167cm lång) men jag är väldigt otränad.



Mvh Josefin.

2010-11-25 @ 22:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0